Alex Bag, performance-kunstner, standup-artist og karakterskuespiller, er ofte den eneste som står foran kameraet i videoene sine, og hun har mer enn nok karisma til å bære forestillingen alene. Skyteskiven hennes er mediesamfunnet, ofte også kunstverden, som hun utsetter for en briljant og nådeløs harselas. – Holland Cotter, The New York Times
Kunsthall Stavanger har gleden av å presentere en separatutstilling med den amerikanske kunstneren Alex Bag. Bag arbeider i grenselandet mellom video og performance. Arbeidene hennes inneholder store doser mørk humor og er skarpt kritiske. Utstillingen ved Kunsthall Stavanger viser videoverk, tegninger og en installasjon som omslutter betrakteren.
Helt fra barnsben av ble Bag påvirket av tv-kulturen og de selviscenesettelsene som kjennetegner mediet, og i verkene sine approprierer hun medias retorikk og gir den en ironisk vri. Fordi faren hennes arbeidet innen reklame fikk hun være med på settene og bak kulissene under tv-produksjonene, som hun senere beskrev som
Alex Bag, performance-kunstner, standup-artist og karakterskuespiller, er ofte den eneste som står foran kameraet i videoene sine, og hun har mer enn nok karisma til å bære forestillingen alene. Skyteskiven hennes er mediesamfunnet, ofte også kunstverden, som hun utsetter for en briljant og nådeløs harselas. – Holland Cotter, The New York Times
Kunsthall Stavanger har gleden av å presentere en separatutstilling med den amerikanske kunstneren Alex Bag. Bag arbeider i grenselandet mellom video og performance. Arbeidene hennes inneholder store doser mørk humor og er skarpt kritiske. Utstillingen ved Kunsthall Stavanger viser videoverk, tegninger og en installasjon som omslutter betrakteren.
Helt fra barnsben av ble Bag påvirket av tv-kulturen og de selviscenesettelsene som kjennetegner mediet, og i verkene sine approprierer hun medias retorikk og gir den en ironisk vri. Fordi faren hennes arbeidet innen reklame fikk hun være med på settene og bak kulissene under tv-produksjonene, som hun senere beskrev som «noe like spennende og viktig som tradisjonelle kunstuttrykk». Moren hennes arbeidet også i tv, som programleder for The Carol Corbett Show, et populært barneprogram. Programmet ble senere omdøpt The Patchwork Family, og Bag var selv gjest som fireåring. De fleste av disse erfaringene kommer ikke direkte til uttrykk i kunstnerskapet hennes, men The Patchwork Family fikk en mer direkte påvirkning da hun så episodene igjen i studietiden.
Bags arbeid deler popkunstens referanser til populærkultur og massemedia, men skiller seg fra den i sin uttalte sosiale og politiske kritikk. Med få unntak er det kunstneren selv som figurerer i de teknisk sett enkle videoene, hvor hun kan sees som forløper til dagens Youtube-stjerner. Bag har vist seg å være en imponerende allsidig skuespiller. Hun tar på seg en rekke ulike roller og avleverer replikkene med stor presisjon uten å miste masken. Målet hennes er ikke å gi rollefigurene fullstendig troverdighet. Det vi får se, er karikaturer og parodier på situasjoner fra virkeligheten, som reiser spørsmål ved hvordan vår egen selvforståelse er avhengig av media. Bags videoer og installasjoner er både humoristiske og urovekkende, og har hatt en tydelig innflytelse på en yngre generasjon kunstnere.
Alex Bag avsluttet en bachelorgrad fra Cooper Union i New York i 1991. Hun har stilt ut ved institusjoner som Museum of Modern Art, MoMA PS1, New Museum, Tate Gallery, Getty Research Institute, Philadelphia Museum of Art, Andy Warhol Museum, Yale University, Centre Georges Pompidou og Institute of Contemporary Art i Philadelphia. Bag har også hatt en rekke galleriutstillinger, blant annet ved 303 Gallery, Artpace, Elizabeth Dee Gallery, Gagosian Gallery, Deitch Projects og Metro Pictures. Hun har undervist ved Yale University, California Institute of the Arts, Getty Research Institute, Parsons School of Design, Philadelphia Museum of Art og Electronic Arts Intermix.