Den amerikanske kunstneren Amanda Ross-Ho har etablert en særegen praksis i skjæringspunktet mellom studiopraksis, erindringer og internett. I utstillingen HURTS WORST viderefører kunstneren sin utforsking av objekter og bilder som er personlige, så vel som universelle. Med utgangspunkt i et symbolsystem, tradisjonelt benyttet for å måle fysisk smerte, utformer Ross-Ho et oppskalert beregningssystem for å måle samtidens kollektive eksistensielle smerte.

En av konsekvensene av vårt århundres stadig mer globaliserte og påkoblede kommunikasjonsutvikling, er forsøket på å skape systemer som kan overskride differanser innen språk, identiteter og ferdigheter. Dagens mest åpenbare eksempel er selvsagt emojiene, som først ble utviklet i Japan i 1999, parallelt med den gryende mobiltelefonutviklingen. I 2010 ble bruken av emojier verdensomspennende, grunnet den økende bruken av tekstmeldinger og utviklingen av Unicode; et standardisert tegnsett som tillater flerspråklig kommunikasjon på ulike plattformer. Disse nye, visuelle kommunikasjonsformene fremkaller assosiasjoner til gamle piktografiske skrifter, slik som petroglyfer og månekalendere, og

Den amerikanske kunstneren Amanda Ross-Ho har etablert en særegen praksis i skjæringspunktet mellom studiopraksis, erindringer og internett. I utstillingen HURTS WORST viderefører kunstneren sin utforsking av objekter og bilder som er personlige, så vel som universelle. Med utgangspunkt i et symbolsystem, tradisjonelt benyttet for å måle fysisk smerte, utformer Ross-Ho et oppskalert beregningssystem for å måle samtidens kollektive eksistensielle smerte.

En av konsekvensene av vårt århundres stadig mer globaliserte og påkoblede kommunikasjonsutvikling, er forsøket på å skape systemer som kan overskride differanser innen språk, identiteter og ferdigheter. Dagens mest åpenbare eksempel er selvsagt emojiene, som først ble utviklet i Japan i 1999, parallelt med den gryende mobiltelefonutviklingen. I 2010 ble bruken av emojier verdensomspennende, grunnet den økende bruken av tekstmeldinger og utviklingen av Unicode; et standardisert tegnsett som tillater flerspråklig kommunikasjon på ulike plattformer. Disse nye, visuelle kommunikasjonsformene fremkaller assosiasjoner til gamle piktografiske skrifter, slik som petroglyfer og månekalendere, og til nyere før-internetteksempler som piktogrammer, emotikon og værvarslingssymboler.

I tillegg til emojiene, finnes det mer foruroligende eksempler på utviklingen av symbolsystemer for massekommunikasjon. I 2002, som en konsekvens av 11. september-angrepene i 2001, utviklet George W. Bush-administrasjonen sitt Homeland Security Advisory System. Basert på nasjonens skogbrannvarslingssystem, utviklet man en fargekodeskala som effektivt skulle varsle det amerikanske folk om en overhengende terrortrussel. Fargen rød signaliserte «høy risiko» mens man i andre enden fant fargen grønn, som betegnet «lav risiko». Heller enn å fungere effektivt, ble systemet kraftig kritisert for å ha motsatt effekt ved at det skapte forvirring og unødig angst. Systemet ble opphevet i 2011.

Samlet sett gir disse eksemplene assosiasjoner til en annen bemerkelsesverdig forløper, nemlig den såkalte Universal Pain Assessment Tool (UPAT). UPAT ble utviklet på 1980-tallet som et verktøy for å hjelpe pasienter med begrensede kommunikasjonsevner, eksempelvis barn, for bedre å kunne måle og beskrive intensiteten av fysisk ubehag. I likhet med emojiene skulle dette graderingssystemet bygge bro over kommunikasjonshindre som alder, ferdigheter, kultur og språk. Systemet, som fortsatt er i bruk, består av ansiktsideogrammer, ofte i ulike farger, som illustrerer ulike emosjonelle tilstander. Hvert ansikt er forbundet med en tallverdi og en enkel beskrivelse, noen ganger også på flere språk; eksempelvis 1-2: ikke vondt, eller ingen smerte, og 9-10: verst mulige smerte, så vondt du kan tenke deg, eller gjør fryktelig vondt. Det er fra denne ekstreme enden av smerteskalaen at Ross-Ho henter materiale til verkene i denne utstillingen.

Sentralt i Ross-Hos installasjon finner vi tolv kroppsstore, runde tekstiler i ulike farger som rosa, rød, blågrønn og lilla, av emoji-lignende tegneseriefjes med et gråtende og/eller opprørt uttrykk. Tekstilene tar utgangspunkt i faktiske forstørrelser av ansikter som er hentet fra UPAT-verktøyet; alle fra den dystre enden av smerteskalaen. Bildene er målrettet hentet fra internett, men kunstnerens opprinnelige interesse for UPAT oppstod på bakgrunn av egne årelange erfaringer fra helsevesenet. Etterhvert som hun utforsket sorgsystemet i eget liv, ble hun opptatt av hvordan disse symbolene var utformet for både å kunne uttrykke spesifikke individuelle opplevelser, og samtidig artikulere en universell forståelse av noe så abstrakt som smerte. Verkene er presentert på en måte som gir en følelse av hastverk i produksjonen. Løse tråder, spor etter håndsøm, og sikkerhetsnåler fremhever verkenes taktile egenskaper; noe som skaper en følelse av at dette faktisk er «angstfulle objekter». Dette er en bevisst handling som motsetter seg autoriteten til den profesjonelle tekstilens perfeksjon, og heller lar de fremtredende sømmene lede oss mot bildets meningsinnhold.

Les mer
Lese mindre
Asset62eb8b2545c261 29332583
Asset62eb8b2c863246 47727418
Asset62eb8b3260b573 13913775
Asset62eb8b38b577b1 30937130
Asset62eb8b403b2837 76768219
Asset62eb8b4ab8f565 49185504
Asset62eb8b56110b84 94774085
Asset62eb8b5d39adb7 68911339
Asset62eb8b62cd45c7 18891528
Asset62eb8b68dbc437 05085933
Asset62eb8b6f359b42 70160440
Asset62eb8b758903c5 48841637
Asset62eb8b80a03f33 06502917
Asset62eb8b87077cd4 64162054
Asset62eb8b8ddec140 87191339
Asset62eb8b93ac3c78 20431482
Asset62eb8b9a50d2a1 87149011
Asset62eb8b9fedea72 38884682
Asset62eb8ba5bb2c96 49034246
Asset62eb8bab849436 76675607
Asset62eb8bb22daa15 45519507
Amanda Ross-Ho, Untitled Crisis Actor (This pain is UNBEARABLE overwhelming We will not want to move. We will be in tears this is our breaking point) (2018)
Asset62eb8bbd4bfe94 85991698
Asset62eb8bc4dd53e1 46619679
Asset62eb8bca8c61a5 62794559
Asset62eb8bd020f4c6 70039198
Asset62eb8bd61b9333 44139939
Asset62eb8bdcd347f4 55313269
Asset62eb8be282e777 38288510
Asset62eb8be801ec07 54131701
Asset62eb8bee5abb41 06867787
Asset62eb8bf5513aa8 73964709
Asset62eb8bf5513aa8 73964709
Forrige
Asset62eb8b2545c261 29332583

Amanda Ross-Ho, HURTS WORST (2018). Installation view Kunsthall Stavanger, 2019

Asset62eb8b2c863246 47727418

Amanda Ross-Ho, HURTS WORST (2018). Installation view Kunsthall Stavanger, 2019

Asset62eb8b3260b573 13913775
Asset62eb8b38b577b1 30937130
Asset62eb8b403b2837 76768219

Amanda Ross-Ho, Untitled Metrics (TENS) (2018). Heavy duty canvas, lace, vinyl, perforated vinyl, satin, felt, thread. Dimensions variable, 24 parts

Asset62eb8b4ab8f565 49185504

Amanda Ross-Ho, HURTS WORST (2018). Installation view Kunsthall Stavanger, 2019

Asset62eb8b56110b84 94774085

Amanda Ross-Ho, Untitled Crisis Actor (Unimaginable, Unspeakable) (2018). Canvas, polyester charmeuse, stretch lace, snakeskin print cotton, white linen, heavy duty canvas, batting, thread, safety pins, 147 × 144 cm

Asset62eb8b5d39adb7 68911339

Amanda Ross-Ho, Untitled Crisis Actor (Worst Possible Pain), 2018. Canvas, polyester charmeuse, rip-stop nylon, textured polyester charmeuse, satin, white linen, batting, thread, safety pin, 152 × 134 cm

Asset62eb8b62cd45c7 18891528

Amanda Ross-Ho, Untitled Crisis Actor (Excruciating unbearable tortuous crushing tearing) (2018). Canvas, lycra polyester Marni II, batting, thread, safety pins, 150 × 144 cm

Asset62eb8b68dbc437 05085933

Amanda Ross-Ho, Untitled Crisis Actor (WORST POSSIBLE PAIN) (2018). Canvas, swiss dot, specialty fleece knit, batting, thread, 150 × 111 cm

Asset62eb8b6f359b42 70160440

Amanda Ross-Ho, Untitled Crisis Actor (10) (2018). Canvas, décor suede, vinyl, lining, batting, thread, 148 × 107 cm

Asset62eb8b758903c5 48841637

Amanda Ross-Ho, Untitled Crisis Actor (WORST PAIN POSSIBLE) (2018). Canvas, Discount Satin Polyester Tahari, Special Sale Fleece, metallic lycra, patent leather, vinyl, nylon net, batting, thread, 144 × 134 cm

Asset62eb8b80a03f33 06502917

Amanda Ross-Ho, Untitled Crisis Actor (WORST PAIN IMAGINABLE (2018). Canvas, stretch knit, jersey mesh, textured polyester charmeuse, batting, thread, safety pins, 142 x 140cm

Asset62eb8b87077cd4 64162054

Amanda Ross-Ho, Untitled Crisis Actor (As bad as it could be. nothing else matters) (2018). Canvas, satin polyester Tahari, batting, thread, safety pins, 151 × 107 cm

Asset62eb8b8ddec140 87191339

Amanda Ross-Ho, HURTS WORST (2018). Installation view Kunsthall Stavanger, 2019

Asset62eb8b93ac3c78 20431482

Amanda Ross-Ho, HURTS WORST (2018). Installation view Kunsthall Stavanger, 2019

Asset62eb8b9a50d2a1 87149011

Amanda Ross-Ho, HURTS WORST (2018). Installation view Kunsthall Stavanger, 2019

Asset62eb8b9fedea72 38884682

Amanda Ross-Ho, HURTS WORST (2018). Installation view Kunsthall Stavanger, 2019

Asset62eb8ba5bb2c96 49034246

Amanda Ross-Ho, HURTS WORST (2018). Installation view Kunsthall Stavanger, 2019

Asset62eb8bab849436 76675607

Amanda Ross-Ho, Untitled Crisis Actor (HURTS WORST) (2018). Canvas, bull denim, batting, thread, 150 × 144 cm

Asset62eb8bb22daa15 45519507

Amanda Ross-Ho, Untitled Crisis Actor (HURTS WORST Worst Pain Imaginable) (2018). Canvas, heavy duty canvas, dye sublimation on canvas, polka dot cotton, muslin, batting, thread, safety pins, 148 × 141 cm

Amanda Ross-Ho, Untitled Crisis Actor (This pain is UNBEARABLE overwhelming We will not want to move. We will be in tears this is our breaking point) (2018)

Amanda Ross-Ho, Untitled Crisis Actor (This pain is UNBEARABLE overwhelming We will not want to move. We will be in tears this is our breaking point) (2018). Canvas, satin, basket weave cotton, textured vinyl, specialty knit fleece, batting, thread, safety pins, 148 × 144 cm

Asset62eb8bbd4bfe94 85991698

Amanda Ross-Ho, Untitled Crisis Actor (Restless unsettled Cries inconsolably) (2018). Canvas, fleece, burlap, polyester Pro-Brite mesh, patent leather, felt, batting, thread, safety pins, 148 × 142 cm

Asset62eb8bc4dd53e1 46619679

Amanda Ross-Ho, HURTS WORST (2018). Installation view Kunsthall Stavanger, 2019

Asset62eb8bca8c61a5 62794559

Amanda Ross-Ho, HURTS WORST (2018). Installation view Kunsthall Stavanger, 2019

Asset62eb8bd020f4c6 70039198
Asset62eb8bd61b9333 44139939
Asset62eb8bdcd347f4 55313269
Asset62eb8be282e777 38288510
Asset62eb8be801ec07 54131701
Asset62eb8bee5abb41 06867787
Neste
Lukk
Context