Hepworth laget syv utgaver av skulpturen Figure for Landscape. Skulpturen finnes i samlingene til Tate St. Ives, Hirshhorn Museum and Sculpture Park i Washington DC, og J.Paul Getty Museum i Los Angeles - alle har skulpturen permanent installert utenfor museene. Stavanger Kunstforening er dermed i flott og viktig selskap.
Figure for Landscape er to meter høy, og ment som en fysisk opplevelse. Skulpturen forestiller en figur, men også helt klart to figurer som holder rundt hverandre. Noen mener at den forestiller mor og barn. Figure for Landscape er tung og imponerende, men samtidig lett med hulrom og punkteringer. Hepworth var opptatt av å utforske motsetningene mellom rom og masse, og hvordan disse kunne balanseres. De indre uthulte rommene blir dermed like viktige som massen som omgir dem. Skulpturene hennes er ment som integreringer i landskapet - de skal ikke tvinge seg på sine omgivelser, og dette er Figure
Hepworth laget syv utgaver av skulpturen Figure for Landscape. Skulpturen finnes i samlingene til Tate St. Ives, Hirshhorn Museum and Sculpture Park i Washington DC, og J.Paul Getty Museum i Los Angeles - alle har skulpturen permanent installert utenfor museene. Stavanger Kunstforening er dermed i flott og viktig selskap.
Figure for Landscape er to meter høy, og ment som en fysisk opplevelse. Skulpturen forestiller en figur, men også helt klart to figurer som holder rundt hverandre. Noen mener at den forestiller mor og barn. Figure for Landscape er tung og imponerende, men samtidig lett med hulrom og punkteringer. Hepworth var opptatt av å utforske motsetningene mellom rom og masse, og hvordan disse kunne balanseres. De indre uthulte rommene blir dermed like viktige som massen som omgir dem. Skulpturene hennes er ment som integreringer i landskapet - de skal ikke tvinge seg på sine omgivelser, og dette er Figure for Landscape et godt eksempel på. Hepworth sa at hun laget former som skulle bli sett på, men som man også "kan legge seg ned i, eller se igjennom. Jeg mener at alle som ser på en skulptur skal bruke kroppen sin. Du kan ikke se på en skulptur hvis du skal stå stiv som en stokk og stirrer på den. Du må gå rundt den, lene deg på den, ta på den, og gå vekk fra den".
f. 1903
Dame Barbara Hepworth var en av modernismens viktige kunstnere, og en av de første som begynte å jobbe med abstrakte skulpturer i England. Hun ble født i 1903 i Wakefield, England, og bestemte seg for å bli kunstner når hun var 15 år gammel. Hun studerte på Leeds Scool of Art og Royal College of Art i London, hvor Henry Moore var hennes studiekamerat. Hennes lyriske former og gode materialfølelse gjorde henne til en av de mest innflytelsesrike skulptørene i det 20. århundret.
Hepworths fokus var på gigantiske skulpturer, som hun formet og produserte selv, uten skisser. Hun sa at hun ville at tilskueren skulle identifisere seg med skulpturene hennes, og "gi dem et klapp". Et av hennes mest prestisjetunge arbeider er Single Form (1961), som står permanent utenfor FN-bygningen i New York til minne om generalsekretær Dag Hammarskjold. Hun deltok på utstillinger med bla.a Mondrian, Kandinsky, Arp, Giacometti, Miró, Calder, og Moholy-Nagy. Hepworths hus og studio i Cornwall har blitt gjort om til Barbara Hepworth Museum. Et annet museum dedikert til Hepworth, The Hepworth Wakefield, åpnet i 2011 i Wakefield. Tate eier en rekke av hennes arbeider.
Hepworth ble hedret som Dame Commander of the Order of the British Empire i 1965, og A Pictoral Autobiography ble utgitt i 1970 og re-utgitt i 1989. Hun døde i en brann i studioet hennes i Cornwall i 1975.