På selveste Kvinnedagen, søndag 8. mars kl. 14.00 - 16.00 har Kunsthall Stavanger gleden av å invitere til åpning av en retrospektiv utstilling med den Sandnes-baserte kunstneren Inger Bruun. For første gang presenteres et utvalg av Bruuns omfattende kunstnerskap gjennom mer enn 50 år. Hennes arbeider fremstår som lekne, og på samme tid alvorlige, til tider surrealistiske.
Bruun har gjort en rekke lokale utsmykkinger, flere av dem skulpturer. De består av todimensjonale sirkler og buer, i stål eller aluminium, som kombineres og blir til tredimensjonale kuler og ovaler. De har en romlighet som overrasker på den måten at de opptrer forskjellig, nesten som forskjellige skulpturer, alt etter hvordan man beveger seg omkring dem. De fremstår ikke bare lekne, men de leker med deg. Fargene står i forhold til formen, de er primære. Blått, gult og rød går igjen i mye av arbeidene hennes.
Utstillingen på Kunsthall Stavanger består av malerier
På selveste Kvinnedagen, søndag 8. mars kl. 14.00 - 16.00 har Kunsthall Stavanger gleden av å invitere til åpning av en retrospektiv utstilling med den Sandnes-baserte kunstneren Inger Bruun. For første gang presenteres et utvalg av Bruuns omfattende kunstnerskap gjennom mer enn 50 år. Hennes arbeider fremstår som lekne, og på samme tid alvorlige, til tider surrealistiske.
Bruun har gjort en rekke lokale utsmykkinger, flere av dem skulpturer. De består av todimensjonale sirkler og buer, i stål eller aluminium, som kombineres og blir til tredimensjonale kuler og ovaler. De har en romlighet som overrasker på den måten at de opptrer forskjellig, nesten som forskjellige skulpturer, alt etter hvordan man beveger seg omkring dem. De fremstår ikke bare lekne, men de leker med deg. Fargene står i forhold til formen, de er primære. Blått, gult og rød går igjen i mye av arbeidene hennes.
Utstillingen på Kunsthall Stavanger består av malerier og objekter, men også litografi, collage og akvarell som har samme formspråk som skulpturene. Mange av disse verkene har primærfarger tidvis i kombinasjon med svart tusj. De veksler mellom å være svært mekaniske arbeider og organiske former, systematisk organisert, men kreative og oppfinnsomme. En karakteristisk strek preger flere av Bruuns verk. Den er intuitiv, abstrakt, naiv og ikke minst humoristisk. Om sitt eget kunstnerskap forteller Inger Bruun at hun "alltid har hatt det fabulerende med seg." Hennes tilnærming til maleriet fremstår som en prosess vekslende mellom bevissthet og underbevissthet. Fargene i maleriene er ofte nedtonende jordfarger og noen er kubistiske i form. Men de fleste er mer en krysning mellom fantasifulle puslespillbiter, og flytende organiske formen, på samme måte som mange av maleriene til den spanske surrealistiske kunstneren Joan Miró. Han beskrev sine malerier som kontrollerte utrykk av spontane impulser fra underbevisstheten. I utstillingen finnes også mindre skulpturer satt sammen av to eller flere trekanter, firkanter og sirkler. Disse verkene kan relateres til den russiske kunstneren Naum Gabos verk, culmn, fra ca. 1923 i form og materiale. De er konstruktivistiske i oppbygning, og den romlige dimensjonen eksisterer ikke bare rundt objektene, men flyter også gjennom.
Det rene formspråket er dynamisk og inviterer til intuitiv respons. Denne typen kunst står som en motsetning til politisk kunst på den måten at den er utopisk og naiv i troen på mennesket og samfunn, ikke kritisk. De kunsthistoriske referansene kan trekkes tilbake til De Stilj kunstnerne som redusert sitt "vokabular" til enkle geometriske former. Deres manifest lyder: "There is an old and a new consciousness of time. The old is connected with the individual. The new is connected with the universal."
- Tekst av Astrid Helen Windingstad.
Utstillingen er støttet av Norsk Kulturråd og Bildende Kunstneres Hjelpefond.
f. 1942
Inger Bruun bor i Sandnes, men er født i Skien i 1942. Hun gikk Statens Håndverks- og Industriskole og Statens Kunstakademi i Oslo, fra 1959-64. Hennes første utstilling var i Skien, samme år hun ble uteksaminert fra Kunstakademiet i 1964. Separatutstillinger har funnet sted på Rogaland Kunstmuseum, Hå Gamle Prestegård og hos kunstforeningene i Stavanger, Sandnes, Bryne, Oslo, Skien, Porsgrunn, og Lillehammer.