lean /li:n/
engelsk verb: å være i eller bevege seg mot å innta en hellende stilling; å lene.
engelsk substantiv: et avvik fra det loddrette; en helning.

«Jeg foretrekker ingen kurver i det hele tatt, med mindre de er //: Denne vinkelen - den kryptografiske helningen inn mot et figurativt rom - er mot en poetikk av indre overflod.»

—Ronaldo V. Wilson [1]


Utstillingen LEAN bringer sammen kunstnerne Justin Allen, Jen Everett, Krista Gay, Devin Kenny, Kalup Linzy, Rene Matić, Sadé Mica og Leilah Weinraub, som, gjennom bevegelse, lyd og film, samler seg rundt ordet og fenomenet lean som en form for svart uttrykk og queer poesi. Syv av kunstnerne var med på den opprinnelige LEAN-utstillingen på Performas Radical Broadcast-nettside, mens den åttende, Krista Gay, deltar med to nye videoer som kun er tilgjengelig på Kunsthall Stavangers nettsider. For samtlige åtte er lean en internasjonal og flergenerasjonell form

lean /li:n/
engelsk verb: å være i eller bevege seg mot å innta en hellende stilling; å lene.
engelsk substantiv: et avvik fra det loddrette; en helning.

«Jeg foretrekker ingen kurver i det hele tatt, med mindre de er //: Denne vinkelen - den kryptografiske helningen inn mot et figurativt rom - er mot en poetikk av indre overflod.»

—Ronaldo V. Wilson [1]


Utstillingen LEAN bringer sammen kunstnerne Justin Allen, Jen Everett, Krista Gay, Devin Kenny, Kalup Linzy, Rene Matić, Sadé Mica og Leilah Weinraub, som, gjennom bevegelse, lyd og film, samler seg rundt ordet og fenomenet lean som en form for svart uttrykk og queer poesi. Syv av kunstnerne var med på den opprinnelige LEAN-utstillingen på Performas Radical Broadcast-nettside, mens den åttende, Krista Gay, deltar med to nye videoer som kun er tilgjengelig på Kunsthall Stavangers nettsider. For samtlige åtte er lean en internasjonal og flergenerasjonell form for intimitet, samarbeid og fellesskap.

LEAN ble først tiltenkt og vist som en digital utstilling for Performa, og overføres nå for første gang til et fysisk format på Kunsthall Stavanger. Når disse ni verkene nå inntar fysiske rom – borte fra skjermen – aktiveres nye og interessante muligheter i utstillingen, spesielt når det gjelder å aktivere kunstnerdrevne historier i kunsthallen, som et politisk rom for avantgarde utforskning og kreativ utfoldelse. I videoverkene utforsker kunstnerne familielivets intimsfære og foretar kroppslige inngrep i offentlige og private rom, samtidig som de både utfordrer eurosentriske steds- og tidsbegreper og skisserer radikale utkast til nye og spennende arkitekturer.

Ifølge teoretikeren og professoren Kemi Adeyemi er «den hvite herskerklassen besatt av den loddrette og oppreiste 90-graders vinkelen»[2]. Den utvidelsen av lean-begrepet som tas i bruk her, går derfor langt utover ordets opprinnelige definisjon og er mer en aktiv avvisning av 90-graders vinkelen som, slik Adeyemi bemerker, er «utpreget kjønnet og rasebasert». Som et vokabular er lean en samveving og en sang – det kaster skygge og gir stikk. Som stjernebilde er lean vidtrekkende og galaktisk, men likevel tettpakket, sanselig og klebrig. Det er en visuell akse og et linjeskift. Åndelig sett er det det hendene våre gjør når de ber.

Lean både holder oss og holder oss oppe – «We all need somebody to lean on», som sangeren og komponisten Bill Withers minnet oss på i 1972 [3]. // Lean er den spretne energien, dissensen og svaiingen til hiphop-gruppen Dem Franchize Boyz’ musikk, som tidlig på 2000-tallet kunne få hele nattklubben ut på dansegulvet for å knipse med fingrene sine og lene seg bakover i takt med låten Lean Wit It, Rock Wit It [4]. // Lean utgjør selve kjernen og energien til den klassisistiske kontrapostposeringen, som gjøres hel og hellig gjennom hvordan det lysende svarte og queer blandes sammen, opphever skiller og overskrider grenser. // Lean er fremveksten både av dragartistenes dansekonkurranser i Harlem på 1920-tallet og av hiphopsjangeren trap i Atlanta på 1990-tallet, to kulturfenomener som inngår i en dekadent dialog på tvers av dansegulv og tiår. // Lean er den radikale frigjøringen som sender disse kanoniserte skråstrekene tilbake dit de hører hjemme og som gjør at de beveger seg, befridd fra den evig frosne carraramarmoren. // Lean er chopped and screwed-teknikkens bearbeiding av lyd til uforglemmelig musikk i tillegg til, og som remikser av, de banebrytende grepene og teknologiene man finner i notene og linjene til musikere som Julius Eastman, Alice Coltrane og Nina Simone. // Lean er på en og samme tid en kompleks og gjensidig avhengighet, et fellesskap, et slektskap, et innfløkt sett med matematiske muligheter som bryter med det statiske og som poserer som en lyrisk abstraksjon.

Å lene, lean, representer således en gest som tvinger frem en umulig fysikk: et fall uten kollaps; et storslagent draperi som aldri treffer gulvet, men som heller svever; et bilde som trosser vår forestillingsevne. Vi bor i en verden der stedene vi reiser gjennom er blitt lagt opp for å overvåke oss og kontrollere hvordan kroppene våre burde bevege og føle seg. De av oss som lener, utfører derfor et helt nødvendig romlig og følelsesmessig arbeid: Vi setter opp beskyttende innhegninger som bryter opp og gjør om på rom, som avkoloniserer tid, som remikser minner, som reformaterer omsorg. Lean komponerer og lener med hast. Det er et performativt og politisk utkast til nye verdener som kan forestilles og bygges, og til nye måter å lese, lytte, bli og være på.

Utstillingen LEAN søker et sted mellom horisonten og himmelen. Både utstillingen og de enkelte kunstnerne åpner opp vinduer til en nettverksbasert arkitektur, til en endeløs form for kommunikasjon, til et rop som venter på et svar, til nydelige bilder som vekker vårt begjær.

—Legacy Russell

1. Wilson, Ronaldo V. Poems of the Black Object. “VERGELIOIAN SPACE V: CALIBAN X”, s. 49. Futurepoem, 2009.

2. Adeyemi, Kemi. “Beyond 90°: The Angularities of Black/Queer/Women/Lean: Kemi Adeyemi (29.1).” Women & Performance, Women & Performance, 26. feb. 2019, womenandperformance.org/bonus-articles-1/29-1/adeyemi.

3. Referanse til en låt av Bill Withers med tittel «Lean on Me» (1972).

4. Referanse til en låt av Dem Franchize Boyz «Lean Wit It, Rock Wit It» (2006).

Les mer
Lese mindre
Asset6310aa522940a5 70889522
Asset6310aabc818b32 35860693
Asset6310aae6bca570 92982338
Asset6310aaee82ba12 25595034
Asset6310aaf4a795a3 91576622
Asset6310ab01b0ae11 41715369
Asset6310ab415a5580 72240064
Asset6310ab47f08881 99226156
Asset6310ab4ced00b0 27559130
Asset6310ab519d8477 09875092
Asset6310ab58acacf1 50307350
Asset6310ab5d3b2a08 12557214
Asset6310ab625ada22 97898502
Asset6310ab6815d3d2 57809785
Asset6310ab6815d3d2 57809785
Forrige
Asset6310aa522940a5 70889522
Asset6310aabc818b32 35860693
Asset6310aae6bca570 92982338
Asset6310aaee82ba12 25595034
Asset6310aaf4a795a3 91576622
Asset6310ab01b0ae11 41715369
Asset6310ab415a5580 72240064
Asset6310ab47f08881 99226156
Asset6310ab4ced00b0 27559130
Asset6310ab519d8477 09875092
Asset6310ab58acacf1 50307350
Asset6310ab5d3b2a08 12557214
Asset6310ab625ada22 97898502
Neste
Lukk
Relatert program