Kunsthall Stavanger er stolt av å presentere Lina Viste Grønli's første store solopresentasjon i Norge. Viste Grønli (f. 1976 i Stavanger) har de siste ti årene stillt ut på en rekke annerkjente visningsarenaer for samtidskunst i Norge og internasjonalt. Tinging er en ambisiøs presentasjon av gamle og nye arbeider, hvor fokus vil ligge på å vise en rød tråd gjennom verk med en dyp forankring i språk, og dekonstruksjon av språket som narrativ form. Gjennom skulptur, fotografi, grafikk, og performance utforsker Viste Grønli begrepsforståelser og kollektive referanser, appropriasjon og collage, semantikk og semiotikk.
Utstillingstittelen Tinging tar sitt navn fra en personlig lesning av Martin Heidegger’s utsagn om at tingen tinger, og den idiosynkratiske bøyningen tinging. Andre eksempler på dette kan være: stolen stoler, objektet objekter, skulpturen skulpturer osv. Det tingen gjør når den tinger, er at den tiltrekker seg andre ting. Eksempler på dette er skulptur-seriene The
Kunsthall Stavanger er stolt av å presentere Lina Viste Grønli's første store solopresentasjon i Norge. Viste Grønli (f. 1976 i Stavanger) har de siste ti årene stillt ut på en rekke annerkjente visningsarenaer for samtidskunst i Norge og internasjonalt. Tinging er en ambisiøs presentasjon av gamle og nye arbeider, hvor fokus vil ligge på å vise en rød tråd gjennom verk med en dyp forankring i språk, og dekonstruksjon av språket som narrativ form. Gjennom skulptur, fotografi, grafikk, og performance utforsker Viste Grønli begrepsforståelser og kollektive referanser, appropriasjon og collage, semantikk og semiotikk.
Utstillingstittelen Tinging tar sitt navn fra en personlig lesning av Martin Heidegger’s utsagn om at tingen tinger, og den idiosynkratiske bøyningen tinging. Andre eksempler på dette kan være: stolen stoler, objektet objekter, skulpturen skulpturer osv. Det tingen gjør når den tinger, er at den tiltrekker seg andre ting. Eksempler på dette er skulptur-seriene The Thing Things og Thinging, begge fra 2012. Disse skulpturene, som minner om klassisk modernistiske utprøvelser i kobber og messing på marmorsokler, er pepret med barne-klistremerker i alle slags motiver, former og farger. Handlingen kan minne om en barnehånd som har fått fritt spillerom og gjort tingen til sin ved å tillegge sine “ting” til tingen. Samtidig mister den opprinnelige tingen (skulpturen) sin verdi og autonomitet og blir til noe annet. Objekter blir plassert oppå hverandre som en form for eierett eller hierarkisk assemblage, og blir således en tredje ting.
Viste Grønli ble i 2012 valgt av New York Percent for Art til å produsere en permanent skulptur som skal plasseres på Trygve Lie Plaza utenfor FNs hovedkvarter i New York. Skulpturen skal kommemorere FN's første generalsekretær Trygve Lie. Den prominente skulptøren Barbara Hepworth figurerer også utenfor FNs hovedkvarter med skulpturen Single Form (1961-64), som ble satt opp til ære for generalsekretær Dag Hammarskjöld. Da Viste Grønli vokste opp i Stavanger på 80-tallet lekte hun i Hepworth’s skulptur Figure for Landscape som har stått utenfor Stavanger Kunstforening (nå Kunsthall Stavanger) siden tidlig 70-tall. Nærheten til Hepworth i disse to prosjektene har født ideen om skulpturen Peanuts for Barbara. Denne skulpturen er en to meter høy uskallet peanøtt høvlet ut i tre, ment som en personlig og ydmyk ode til Barbara Hepworth’s integritet mht formbeherskelse og abstraksjon. Skulpturen plasseres utenfor Kunsthallen I nær relasjon til Figure for Landscape.
Viste Grønli jobber også med tre performancer i samarbeid med komponist Peter Child og pianist Elaine Chews, som vil finne sted på åpningen av utstillingen den 10. november.
Utstillingen er produsert i samarbeid med Fondation Nationale des Arts Graphiques et Plastiques i Paris.
f. 1976
Lina Viste Grønli bor og jobber i Boston, USA. Hun har stillt ut på bl.a. MAK – Museum for Applied Art, Wien; Marres Centre for Contemporary Culture, Maastricht; Wiels Contemporary Art Centre, Brussel; Performa 09, New York; Sunday Art Fair, London; Henie Onstad Kunstsenter, Bærum; og Gaudel de Stampa, Paris.