I et nytt prosjekt utviklet spesielt for Kunsthall Stavanger dveler kunstnerne Tamara Henderson og Santiago Mostyn ved skillet mellom drøm og virkelighet, kunst og liv. Sans Tête Au Monde kan oversettes som «Hodeløs inn i verden» og er en samarbeidsbasert installasjon, inspirert av en nedtegnet drøm. Nedtegnelsen tjener som katalysator, et tynt sjikt som utstillingens innhold er dratt gjennom, og inn i den sansbare verdenen. Skulpturene, maleriene og fotografiene som er resultatet av denne prosessen, fungerer som utgravde artefakter fra dette parallelle landskapet, uten noen spesifikk geografisk eller kulturell kontekst.
I arbeidet med utstillingen har begge kunstnerne trukket veksler på intuitive kreative prosesser som peker mot kroppslige kunnskapsformer og historiske erfaringer, snarere enn den rasjonelle tanken. I Hendersons arbeider er ulike gjenkjennbare former – et par humanoide lemmer, en plantekasse, en stol og et maleri – transformert til surrealistiske, antropomorfe gjenstander. Mostyn har i sine monumentale skulpturer tatt utgangspunkt
I et nytt prosjekt utviklet spesielt for Kunsthall Stavanger dveler kunstnerne Tamara Henderson og Santiago Mostyn ved skillet mellom drøm og virkelighet, kunst og liv. Sans Tête Au Monde kan oversettes som «Hodeløs inn i verden» og er en samarbeidsbasert installasjon, inspirert av en nedtegnet drøm. Nedtegnelsen tjener som katalysator, et tynt sjikt som utstillingens innhold er dratt gjennom, og inn i den sansbare verdenen. Skulpturene, maleriene og fotografiene som er resultatet av denne prosessen, fungerer som utgravde artefakter fra dette parallelle landskapet, uten noen spesifikk geografisk eller kulturell kontekst.
I arbeidet med utstillingen har begge kunstnerne trukket veksler på intuitive kreative prosesser som peker mot kroppslige kunnskapsformer og historiske erfaringer, snarere enn den rasjonelle tanken. I Hendersons arbeider er ulike gjenkjennbare former – et par humanoide lemmer, en plantekasse, en stol og et maleri – transformert til surrealistiske, antropomorfe gjenstander. Mostyn har i sine monumentale skulpturer tatt utgangspunkt i vest-afrikanske trykkblokker for tekstiler, som han samlet under oppveksten og har beholdt i voksen alder. I visningsrommet har formene utviklet seg til selvstendige enheter, løsrevet fra sin opprinnelige bruksverdi. Termen «hodeløs» henviser også til bortfallet av de hierarkiske strukturene som vanligvis preger prosessen med å lage en utstilling. De to kunstnerne legger ikke skjul på at de har påvirket hverandres prosesser, og utstillingsrommet har også fungert som et produksjonslokale.
Samarbeid står sentralt i både Henderson og Mostyns kunstnerskap: Den dynamiske utvekslingen av samtaler og informasjon med kollegaer og venner spiller en helt avgjørende rolle i de individuelle praksisene deres. Omgitt av vår tids konstante bruk av teknologiske nettverk utforsker kunstnerne langt mer subtile og intuitive tilkoblingsmåter. Med arbeidene sine skaper Henderson og Mostyn en balanse mellom intuisjon og fornuft, drøm og våken tilstand, og tilbyr publikum en ny måte å se og kontekstualisere erfaringer på.
Sans Tête Au Monde er en nyproduksjon utført spesielt for Kunsthall Stavanger på oppdrag fra Heather Jones. Det samarbeidsbaserte prosjektet har blitt en installasjon som omslutter betrakteren, og et eksperiment i skapende utstillingsvirksomhet.
Sans Tête Au Monde er produsert takket være generøs støtte fra Kulturrådet og Stavanger Kommune.
f. 1982
Tamara Henderson (f. 1982) er en kanadisk kunstner som nylig gikk ut av Kungliga Akademien för de fria konsterna i Stockholm. I skulpturene og 16 mm-filmene hennes blir ulike hverdagsgjenstander, som for eksempel beholdere og stoler, manipulert og animert. Til tross for at disse tingene stammer fra dagliglivet får de funksjoner som tilsynelatende springer ut av det underbevisste. Blant Hendersons siste utstillinger er Charmer's Scripture (Rodeo, London); Resorting (Freize Live, London); Speaking in Scales (Andrew Kreps, New York); Tapped Out and Spiraling in Stride (Grazer Kunstverein, 2014); On the Tip of My Tongue (Magasin 3, Stockholm) og dOCUMENTA (13) (Kassel). Tamara Henderson var nominert til årets Sobey Art Award i Kanada. Hun er representert av galleriet Rodeo (London/Istanbul).
Santiago Mostyn er kunstner og holder til i Stockholm. Praksisen hans tar utgangspunkt i personlige historier med gjenklang i større kulturelle sammenhenger. Hans grafikk, videoer, tekster og installasjoner vitner om en tydelig interesse for subkulturelle miljøer rundt om i verden. Mostyn er utdannet ved Yale i USA og Kungliga Konsthögskolan i Stockholm. Han har stilt ut internasjonalt ved steder som Kunst-Werke (Berlin), Mass MoCA (USA), Malmö Konsthall og Hasselbladstiftelsen. Arbeidene hans har blitt omtalt i blant annet The New Yorker, Interview Magazine, BBC Radio og Creative Time Reports
Heather Jones er kurator med base i New York. Hun er for tiden utstillingskoordinator ved Independent Curators International (ICI). I tillegg er hun medkurator for Constellation Projects, medstifter og redaktør for Contemporary Art Stavanger og frivillig kuratorassistent ved Kunsthall Stavanger. I 2013 mottok hun et kunstkuratorstipend fra Stavanger kommunes kulturavdeling. Jones er utdannet i USA, Sør-Afrika og Sverige. Hun har en MA i kuratorstudier fra Stockholms universitet og har studert arkitekturhistorie og -teori ved Kungliga Konsthögskolan. Tidligere har hun hatt praksis i Sol LeWitts studio og ledet atelieret til kunstneren Swoon.