Kunsthall Stavanger gleder seg over å presentere gruppeutstillingen The Child as Teacher: Art and Radical Pedagogy. Utstillingen ble nylig vist på Reykjavik Kunstmuseum og inneholder verk som retter oppmerksomheten mot forholdet mellom kunst og radikal pedagogikk. Jaroslav Andel, som er gjestekurator for denne utstillingen, har satt sammen en rekke verk av kunstnere som anser utdanning som et kritisk område i vårt moderne samfunn, og som vurderer kreativitet til å være en integrert del i læringsprosessen.
Utstillingen er inspirert av paradokset om at barns læringskapasitet avtar så snart de begynner på skolen, og fremmer en overbevisning om at kunst, vitenskap, utdanning og demokrati har vært gjensidig avhengige av hverandre opp gjennom historien. Det nåværende utdanningssystemet bygger på opplysningstiden og det industrielle samfunnet, og bærer på en institusjonell arv om disiplin og kontroll. På den andre siden har reformasjoner innen progressiv og radikal pedagogikk bidratt til å fremme ideer om frihet og
Kunsthall Stavanger gleder seg over å presentere gruppeutstillingen The Child as Teacher: Art and Radical Pedagogy. Utstillingen ble nylig vist på Reykjavik Kunstmuseum og inneholder verk som retter oppmerksomheten mot forholdet mellom kunst og radikal pedagogikk. Jaroslav Andel, som er gjestekurator for denne utstillingen, har satt sammen en rekke verk av kunstnere som anser utdanning som et kritisk område i vårt moderne samfunn, og som vurderer kreativitet til å være en integrert del i læringsprosessen.
Utstillingen er inspirert av paradokset om at barns læringskapasitet avtar så snart de begynner på skolen, og fremmer en overbevisning om at kunst, vitenskap, utdanning og demokrati har vært gjensidig avhengige av hverandre opp gjennom historien. Det nåværende utdanningssystemet bygger på opplysningstiden og det industrielle samfunnet, og bærer på en institusjonell arv om disiplin og kontroll. På den andre siden har reformasjoner innen progressiv og radikal pedagogikk bidratt til å fremme ideer om frihet og likhet – ideer hvor kunst og kreativitet spiller en viktig rolle.
Prosjektet er basert på et samarbeid mellom ledende internasjonale kunstnere, forskere og lærere, og inneholder kunstverk, arkiv- og dokumentarisk materiale i tillegg til en rekke offentlige arrangementer som workshops, diskusjoner og foredrag.
Deltagende kunstnere er Eva Bakkeslett, Luis Camnitzer, Priscila Fernandes, Michael Joaquin Grey, Ane Hjort Guttu, Markus Kayser, Eva Kotátková, James Mollison, Petr Nikl, Renzo Piano, Calvin Seibert, and Society for a Merrier Present.
Priscila Fernandes, For a Better World (2012). HD-video. Courtesy: the artist
Priscila Fernandes, Naar de Spelltuin! (To the Playground!) (2012) HD-video