Kunsthall Stavanger viser fire unge norske kunstnere som nylig er uteksaminert ved kunstakademiene i Oslo, Bergen og Stockholm. Hver kunstner har fått sin egen utstillingssal slik at utstillingen fremstår som fire separatutstillinger. Prosjektene forholder seg alle til rommet og består av skulpturer i betong, surrealistiske tegninger, tredimensjonale malerier og installasjoner som tar utgangspunkt i knuter.
Lene Baadsvig Ørmen
Baadsvig Ørmen viser prosjektet Dear Darkling som er en serie abstrakte skulpturer. Arbeidene har fått sin form gjennom en egenkomponert direkte og taktil støpningsmetode hvor kunstneren graver ut mønster i bakken som hun fyller med betong og pigmenter. Omgitt av jord overlates betongen til å stivne. Den arkeologiske prosedyren som følger i arbeidet med å hente skulpturene ut av jorden igjen gir prosjektet en rituell dimensjon, hvilket også har gjenklang i skulpturenes utforming, som ved første øyekast tilsynelatende er knyttet opp mot antikke gjenstander eller hellige objekter fra fremmede kulturer. Men det
Kunsthall Stavanger viser fire unge norske kunstnere som nylig er uteksaminert ved kunstakademiene i Oslo, Bergen og Stockholm. Hver kunstner har fått sin egen utstillingssal slik at utstillingen fremstår som fire separatutstillinger. Prosjektene forholder seg alle til rommet og består av skulpturer i betong, surrealistiske tegninger, tredimensjonale malerier og installasjoner som tar utgangspunkt i knuter.
Lene Baadsvig Ørmen
Baadsvig Ørmen viser prosjektet Dear Darkling som er en serie abstrakte skulpturer. Arbeidene har fått sin form gjennom en egenkomponert direkte og taktil støpningsmetode hvor kunstneren graver ut mønster i bakken som hun fyller med betong og pigmenter. Omgitt av jord overlates betongen til å stivne. Den arkeologiske prosedyren som følger i arbeidet med å hente skulpturene ut av jorden igjen gir prosjektet en rituell dimensjon, hvilket også har gjenklang i skulpturenes utforming, som ved første øyekast tilsynelatende er knyttet opp mot antikke gjenstander eller hellige objekter fra fremmede kulturer. Men det er i skulpturenes tvetydighet vår oppmerksomhet fanges – i måten de ser ut til å henvise til et ubestemmelig territorium, der kunstneren er både kreatør og oppdager, og fortiden forenes med nået.
Utstillingen Dear Darkling ble vist første gang på UKS i Oslo 29.01 – 15.02 2015, kuratert av UKS sin kunstneriske leder Johanne Nordby Wernø.
Mari Kolbeinson
Kolbeinson interesserer seg for maleriets muligheter og hvordan det kan figurere og fortone seg i et tredimensjonalt format. Hennes arbeider fokuserer ofte på relasjonen mellom rammeverk, overflate og farge i et maleri. Dette danner et utgangspunkt til en serie undersøkelser av mediets avgrensninger, i relasjon til kropp og rom, og hvordan disse kan aktivere og utgjøre verket. Arbeidene blir på den måten en utforskning av den presise plasseringen av elementer, hvordan disse kan aktiviseres av både kunstneren og betrakteren, og hvordan de kan skape et lekent terreng av et fortløpende, bevegelig maleri.
Magnhild Øen Nordahl
Spørsmål som springer ut i fra erkjennelsesteorien om hvordan kunnskap blir til, systematisert og endelig satt ut i livet er en tilbakevendende tematikk i arbeidene til Magnhild Øen Nordahl. Utstillingen Occupational Knots har fått sin tittel fra et kapittel i Clifford W. Asley sin bok The Ashley Book of Knots fra 1944. Boken inneholder illustrasjoner av nærmere 4000 knuter, og kapittelet som Øen Nordahl refererer til lister opp en rekke yrker fra bueskytteren til seileren med anbefalinger om hvilke knuter som er mest til hjelp for hvem. Ved å studere matematiske knuter og applisere knutepunkter i sine skulpturer, tester Øen Nordahl ut grensene for systematiseringen av kunnskap – både teoretisk og praktisk. I denne utstillingen undersøker hun spesielt den kunnskapen som kan defineres som kunstnerisk, hvordan den påføres, og hvordan den kan bli systematisert og delt på lik linje med andre typer kunnskaper.
Tora Dalseng
Objektene og figurene i tegningene til Tora Dalseng forløper seg i sakte film. Tegningene erindrer om en surrealistisk drømmetilstand, hvor elementer av underlige og animerte gester er flytende og gjentagende. Væromslag, bevegelser i tid, stigende og synkende kurver er ingredienser i kunstnerens selvskapte univers, hvor romkattene holder sine tamburiner klare, og telefoner og ødelagt bestikk kommer til live. I hennes tegninger, så vel som i skulpturene, søker hun etter en form for en besynderlig enkelhet, lik den man ser i oppdelingen av en japansk hage eller i rekkefølgen av ord i en utmerket setning.
f. 1984
Baadsvig Ørmen (f. 1984, bor og arbeider i Oslo) ble uteksaminert fra Kunstakademiet i Oslo i 2013. Hun har blant annet stilt ut ved UKS, Oslo; Another Space, København; Fat Relic, London; Autocenter, Berlin; og Podium, Oslo.
f. 1989
Kolbeinson (f. 1989 i Stavanger, bor og arbeider i London) innehar en MA i kunst fra Kunst- og designhøgskolen i Bergen 2015. Hun har blant annet stilt ut ved Lydgalleriet, Bergen; Studio 17, Stavanger; og Largos des Artes, Rio de Janeiro.
f. 1985
Øen Nordahl (f. 1985 i Ulstein, bor og arbeider i Bergen) har en MA i kunst fra Kungliga Konsthögskolan i Stockholm i 2014. Hun har tidligere stilt ut ved Astrup Fearnley Museet, Oslo; Palais de Tokyo, Paris; Bergen Kunsthall, Bergen; WIELS Contemporary Art Centre, Brussel; og Performa 13, New York.
f. 1982
Dalseng (f. 1982 i Tromsø, bor og arbeider i Oslo) innehar en MA fra Kunstakademiet i Oslo i 2008. Hun har blant annet stilt ut ved UKS, Oslo; Hacienda, Zurich; Tidens Krav, Oslo; og Kunstnerforbundet, Oslo.