Skribent Delali Ayivor viser et bestillingsverk i form av et banner på bygget til Kunsthall Stavanger.
Verket er del av Kunsthall Stavangers prosjekt #fromKStoyou, hvor vi inviterer kunstnere til å skape kunst som kan inspirere og spre solidaritet under korona-pandemien. Verkene presenteres på digitale flater, blant annet på kunsthallens nettside og Instagram-konto, og har fått fysisk format i form av et banner på kunsthallens bygning. Der de digitale formatene har nådd et bredt publikum i Norge og verden, vil banneret kunne observeres av alle som passerer kunsthallen langs Madlaveien, som er en av hovedfartsårene inn til Stavanger sentrum.
Banneret, been thinking lately/of Fela, er laget av skribent Delali Ayivor. I starten av sommeren brukte Ayivor mesteparten av tiden sin på å lansere en offentlig ansvarlighetskampanje om institusjonell rasisme i kunsten, plattformen Equitable Futures Collective. For Ayivor var det et krasjkurs i samfunnsorganisering, radikal empati, og
Skribent Delali Ayivor viser et bestillingsverk i form av et banner på bygget til Kunsthall Stavanger.
Verket er del av Kunsthall Stavangers prosjekt #fromKStoyou, hvor vi inviterer kunstnere til å skape kunst som kan inspirere og spre solidaritet under korona-pandemien. Verkene presenteres på digitale flater, blant annet på kunsthallens nettside og Instagram-konto, og har fått fysisk format i form av et banner på kunsthallens bygning. Der de digitale formatene har nådd et bredt publikum i Norge og verden, vil banneret kunne observeres av alle som passerer kunsthallen langs Madlaveien, som er en av hovedfartsårene inn til Stavanger sentrum.
Banneret, been thinking lately/of Fela, er laget av skribent Delali Ayivor. I starten av sommeren brukte Ayivor mesteparten av tiden sin på å lansere en offentlig ansvarlighetskampanje om institusjonell rasisme i kunsten, plattformen Equitable Futures Collective. For Ayivor var det et krasjkurs i samfunnsorganisering, radikal empati, og en mulighet til å lære, vokse og reflektere.
Sier Ayivor: «En ting jeg kontinuerlig har tenkt på i karantenen er min egen oppvekst på kontinentet, og hvordan foreldrene mine innpodet en radikal svart og afrikansk følelse av egenverd. Dette gjorde de gjennom musikken til blant annet Fela Kuti, Gyedu-Blay Ambolley, Pharaoh Sanders og Bob Marley. Det fascinerte meg hvordan sanger jeg har kjent og elsket og sunget med til, fikk en ny mening i dette kulturelle øyeblikket.
Jeg har også tenkt mye på prosessen av oversettelse og det flyktige – men fundamentale – som blir tapt når vi forsøker gjøre oss selv forstått. Det føles relatert til å se kroppen min endre seg i karantene, siden jeg har fått utløp for all aggresjon og frustrasjon gjennom trening.»
f. 1992
Delali Ayivor er en ghanisk-amerikansk skribent. Hun jobber med samtidens postkoloniale tema, der fokuset ligger i brytningspunktet av den komplekse floken skapt av en økende globalisert verden.
Ayivor er U.S. Presidential Scholar in the Arts fra 2011, en tidligere assosiert kunstner i residens sammen med den eksperimentell lydpoeten Tracie Morris ved Atlantic Center for the Arts i New Smyrna Beach, Florida, og deltagere i 2019s Tin House Winter i tillegg til 2020s Tin House Summer Workshops. Våren 2019 ble hun utnevnt til writer-in-residence ved STONELEAF Retreat i Kingston, New York. Arbeidet til Ayivor har nylig blitt publisert av The Rumpus. Hun bor og arbeider i Brooklyn, New York.
Denne våren skulle Ayivor etter planen holde en workshop på Kunsthall Stavanger som del av vårt ungdomsprogram, Mobilizing Citizenship. Semesteret er utsatt. Det er kuratert av kunstner og kulturarbeider, Lee Heinemann.