Happy Bees (1954) av kunstner, poet og filmskaper Margaret Tait (1918–1999), er et av hennes tidligere verk, filmet på Orknøyene, Taits fødested.
Margaret Tait var den første skotske kvinnen som regisserte en spillefilm, og jobbet som en uavhengig kunstner på tvers av film, kunst og poesi. Hun regnes som en avant-garde filmskaper og var en innovatør innen tittelsekvenser. I arbeidene hennes brukte hun ofte oppklippet papir, tegninger og plastbokstaver, som også kan ses i Happy Bees.
Tait, som har beskrevet arbeidene sine som filmpoesi, gir et av sine ofte bruke temaer en sentral rolle i Happy Bees: naturen og dens transformative evne. Filmen kan ses som en poetisk tolkning av øyliv, barndom, bevaring, endring og minner. I filmen ser vi blant annet Taits nevøer. I en voice-over hører vi Tait si: «The children are not far away, the children live here».
Om Happy Bees, har filmskaperen selv sagt: «Happy
Happy Bees (1954) av kunstner, poet og filmskaper Margaret Tait (1918–1999), er et av hennes tidligere verk, filmet på Orknøyene, Taits fødested.
Margaret Tait var den første skotske kvinnen som regisserte en spillefilm, og jobbet som en uavhengig kunstner på tvers av film, kunst og poesi. Hun regnes som en avant-garde filmskaper og var en innovatør innen tittelsekvenser. I arbeidene hennes brukte hun ofte oppklippet papir, tegninger og plastbokstaver, som også kan ses i Happy Bees.
Tait, som har beskrevet arbeidene sine som filmpoesi, gir et av sine ofte bruke temaer en sentral rolle i Happy Bees: naturen og dens transformative evne. Filmen kan ses som en poetisk tolkning av øyliv, barndom, bevaring, endring og minner. I filmen ser vi blant annet Taits nevøer. I en voice-over hører vi Tait si: «The children are not far away, the children live here».
Om Happy Bees, har filmskaperen selv sagt: «Happy Bees was intended to be an evocation of what it was like to be a small child in Orkney; when, one (wrongly) remembers, it was sunny all the time, and everything is bursting with life. A film about what surrounds a child, so quite a lot of it is watched at child level.»
Happy Bees er del av initiativet #fromKStoyou, hvor vi inviterer kunstnere til å skape kunst som kan inspirere og spre solidaritet under korona-pandemien. Verkene presenteres på digitale flater, blant annet på kunsthallens nettside og Instagram-konto, samt i form av et banner på kunsthallens bygning.
Alle bilder: Happy Bees, 1954, 16mm overført til SD video, Farge, Lyd, 17 minutter. Rettigheter tilhører Margaret Tait og LUX, London.
f. 1918
Født i Kirkwall på Orknøyene, Skottland, utdannet Margaret Tait seg først som lege ved Edinburgh University i 1941. Fra 1950-52 studerte hun film ved Centro Sperimentale di Photographia i Roma.
Da hun returnerte til Skottland etablerte hun Ancona Films i Edinburgh. På 1960-tallet flyttet Tait tilbake til Orknøyene der hun i løpet av de følgende tiårene laget en serie med filmer inspirert av Orknøyenes landskap og kultur. Alle med unntak av tre av hennes trettito filmer var selvfinansiert. Hun skrev dikt og historier, og publiserte et flertalls bøker, inkludert tre bøker med poesi.
Visninger av Taits arbeider inkluderer National Film Theatre (London), Berlin Film Festival, Centre for Contemporary Art (Warsawa), Arsenal Kino (Berlin), Pacific Film Archives (San Francisco), Knokke le Zoute, Delhi og Riga.
Spillefilmen Blue Black Permanent (1993) åpnet Edinburgh International Film Festival. Hennes siste film Garden Pieces ble ferdigstilt i 1998.